Ako sa obliecť na pracovný pohovor?

Počas prípravy na pohovor by ste nemali zabudnúť na frázu „šaty robia človeka“ a zvoliť vhodné oblečenie na pracovný pohovor. Poradíme Vám, čo si obliecť.

Ak si Vás spoločnosť pozvala na pracovný pohovor, znamená to, že ju oslovili Vaše skúsenosti a schopnosti, ktoré ste uviedli v životopise a motivačnom liste. Tak ako píšeme v článku Ako sa pripraviť na pohovor, (link) prípravu na pohovor by ste nemali zanedbať. Až úspešné zvládnutie pohovoru Vám otvára cestu ku Vašej vysnívanej práci. Počas prípravy na pohovor by ste nemali zabudnúť ani na frázu „šaty robia človeka“ a zvoliť vhodné oblečenie na pohovor.

To, ako sa odprezentujete navonok, je veľmi dôležité. V dnešnej dobe platí, že Vás ľudia chtiac – nechtiac, súdia podľa zovňajšku. Preto je pre väčšinu firiem dôležité, aby ich zamestnanci neboli len odborníci vo svojom odbore ale dostatočne prezentovali spoločnosť aj vzhľadom. To sa samozrejme netýka dokonalého opálenia alebo krásnej bezchybnej pleti. Týka sa to skôr Vášho oblečenia a celkovej úpravy zovňajšku. Napríklad muž by mal udržiavať svoju bradu a žena vlasy a nechty.

Prvý dojem toho, ako budete spoločnosť reprezentovať, by ste mali ukázať práve na prvom osobnom stretnutí. Čo si teda obliecť na pracovný pohovor? Ako súčasť svojej prípravy na pohovor si zisťujte dôležité údaje o spoločnosti a jednou z nich je práve firemná kultúra. Medzi firemnú kultúru patrí aj takzvaný dress code alebo pravidlá obliekania, ktorými by sme sa mali riadiť aj na pohovore. V minulosti boli tieto pravidlá oveľa prísnejšie ako dnes. Viac možností máme aj pri samotnom výbere nášho oblečenia priamo v butiku. To, že máme viac možností, však môže byť aj na škodu, ak nevieme ktorú možnosť si zvoliť na danú príležitosť. Spísali sme Vám najvhodnejšie možnosti a typy dress codu do prehľadnej tabuľky.

DRESS CODE

MUŽ

ŽENA

Farby a vzory

Business formal 

Oblek, kravata, uzavreté poltopánky, svetlá košeľa

Kostým, šaty a sukne minimálne po kolená, uzavreté lodičky, blúzka

Tmavé, prípadne biela blúzka/košeľa, jemné vzory

Business casual - smart

Košeľa (môže byť aj krátky rukáv), kravata nie je nutná, športové sako alebo sveter, vhodné sú aj slušné tmavé nohavice z rifľoviny

Šaty, sukne alebo tmavé nohavice, topánky môžu byť aj v uvoľnenejšom štýle vrátane balerín či mokasín, nie sú vhodné sandále

Pestrejšie farebnejšie kombinácie, nie príliš výrazné, vzory ako kvety, prúžky či bodky

Business casual - classic

Oblek, sako, košeľa, kravata nie je nutná

Puzdrové šaty alebo sukňa, topánky na opätku alebo bez – lepšie uzatvorené

Jemné farebné kombinácie, tmavé farby alebo biela

Business casual – relaxed

Polokošele, tričká so športovejším sakom, slušné rifle

Nohavice, sukne, šaty, vhodný je aj sveter, topánky nemusia byť na opätku

Výraznejšie farby, nie však príliš kontrastné spojenia

Treba mať na pamäti najmä typ práce, ktorú chcem vykonávať a spoločnosť, kam idem na pohovor. Samozrejme, že ak sa hlásite na pozíciu bankového poradcu, mali by ste sa prikláňať skôr k business formal štýlu a v prípade, že sa hlásite na pozíciu čašníka bistra, bude vhodným aj casual relaxed. Ideálne je si vždy zistiť dress code, ktorý je určený alebo sa dodržuje na Vašom pracovisku. Existuje samozrejme niekoľko všeobecných zásad, ktoré by ste mali na pohovore vždy dodržiavať, nech sa jedná o akékoľvek povolanie.

  • Krátke nohavice nie sú vhodné – ani v prípade, že je leto a von horúco. V prípade casual relaxed môžete zvoliť ľahšie nohavice, musia byť však dlhé a v žiadnom prípade nesmú byť priesvitné.
  • Legíny pre ženy na pohovore tiež nemajú čo robiť – všetci vieme, že občas odhalujú viac ako si žena praje. Ak nenosíte alebo sa necítite pohodlne v sukni či šatách, obráťte sa skôr na klasické nohavice.
  • Pančuchy u ženy nesmú chýbať – a znovu platí, že ani v horúcich letných dňoch.
  • Neprežeňte to s farbami – veľmi výrazné farebné kombinácie pôsobia neprofesionálne a rozhádzane. Sú určite vhodné na prechádzku alebo na voľný víkend, do práce a na pohovor by ste ich však nosiť nemali.
  • Tričká s výraznými popismi či veselé kravaty – sú taktiež nevhodné a uberajú na Vašej profesionalite.
  • Mini sukne či príliš veľa odhalenej pokožky – a to platí aj pre tielka, šaty s odhaleným chrbtom či hlboké výstrihy.
  • Obnosené a staré oblečenie – vyvoláva pocit, že sa o seba nedostatočne staráte.

Vynechať by ste mali aj tenisky, rifle s dierami či oblečenie, ktoré zobrazujú priveľké logo značky.

Informujte sa o firemných zvyklostiach

Pokúste sa zistiť niečo o firemných zvyklostiach, čo zamestnanci nosia, prípadne či má spoločnosť nejaký dresscode. Vždy ale myslite na to, že pohovor je formálna udalosť a je dôležité obliecť sa elegantne.

Tipy na oblečenie do jednotlivých firiem

Banky, finančné inštitúcie

V bankách sú požiadavky na oblečenie najprísnejšie. Tu je formálny odev na mieste. Muži nosia oblek a kravatu, ženy kostýmy a uzavreté topánky. Podmienkou sú pančuchy, ako v zime, tak aj v lete. Vyhnite sa výraznému líčeniu a ostrým parfémom.

Reklamné agentúry

Tu je situácia o niečo voľnejšia ako v bankách. Kreatívne prostredie reklamných agentúr sa podpisuje na oblečení zamestnancov. Nosia sa napríklad voľnejšie košele s vyhrnutými rukávmi, výraznejšie farby či strihy. Na pohovor sa ale radšej oblečte formálne.

IT spoločnosti

Ako je známe, „ajťáci“ svoje oblečenie príliš neriešia. Celý deň sedia pri počítači a väčšinou veľmi nekomunikujú s okolím. Nie je potrebné, aby vyzerali reprezentatívne, pretože ich práca spočíva v tvorbe webových stránok, nie v komunikácii so zákazníkom. V IT spoločnosti preto počítajte skôr s ležérnejším, pohodlným oblečením.

Okrem zásad obliekania by ste si mali dať záležať aj na svojom všeobecnom zovňajšku. Dajte si záležať na dobrom spánku. Okrem toho, že budete pôsobiť oveľa pokojnejšie a bude Vám to lepšie myslieť, kruhy pod očami nikomu neslušia. Muži by si nemali zabudnúť upraviť bradu a fúzy, oholiť sa a zvoliť správny strih vlasov. Neupravené a strapaté vlasy na štýl „prečesania rukou“, nie je ten správny štýl na pohovor. Môžete pôsobiť neorganizovane a prvoplánovo. Ženy by si mali vlasy taktiež príhodne upraviť, ideálnym riešením je slušný drdol či vlasy zopnuté do chvosta. Ak si chcete nechať svoje vlasy voľne rozpustené, dajte si záležať na tom, aby boli na správnom mieste. Taktiež platí, že na pohovor nie je vhodné:

  • priveľké množstvo parfumu,
  • príliš výrazný parfum,
  • slúchadlá na ušiach,
  • mastné a neupravené vlasy,
  • príliš výrazný make-up,
  • neupravené nechty a ošúchaný lak,
  • príliš výrazné doplnky a šperky.

Nezabúdajte, že okrem výberu vhodného business oblečenia má byť hlavným aspektom vašej prípravy na pohovor práve verbálny prejav. Dlhé premýšľanie a zaskočenosť nad položenými otázkami personalistu môže zmariť vaše šance na novú prácu. Vopred si preto pripravte svoje vlastné kreatívne odpovede na najčastejšie otázky na pracovnom pohovore, ktoré nezvykne vynechať žiadny potenciálny zamestnávateľ.